سرخط خبرها

نگاهی به دلایل انصراف ایران از نامزدی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷

  • کد خبر: ۱۳۰۰۹۰
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
نگاهی به دلایل انصراف ایران از نامزدی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷
اینکه ایران از میزبانی جام ملت‌ها انصراف داد باید موشکافانه بررسی شود.

ابوطالب عرب | شهرآرانیوز؛ فدراسیون فوتبال قطر در‌حالی خبر میزبانی این کشور برای جام‌ملت‌های‌۲۰۲۳ آسیا را اعلام کرد که از روز‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی در‌این‌زمینه شکل گرفته بود تا سرانجام کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی این جام پرماجرا را به قطربسپارد.

سومین میزبانی قطر در جام‌ملت‌ها

‌در‌حالی‌که پیش‌از‌این قرار بود کشور چین میزبان جام‌ملت‌ها باشد و برای برگزاری مهم‌ترین رویداد فوتبال ملی آسیا، ورزشگاه‌هایی جذاب هم ساخته بود، در‌نهایت کووید۱۹ و محدودیت‌های ورود اتباع خارجی به این کشور باعث شد چین قید میزبانی را بزند و از این کار انصراف دهد. پس از آن چهار کشور استرالیا، کره‌جنوبی، اندونزی و قطر داوطلب میزبانی شدند که استرالیا خیلی زود انصراف داد و سپس قطر دست بالا را در اختیار گرفت و در‌نهایت هم اجازه میزبانی را به‌دست آورد.

به‌این‌ترتیب قطر برای سومین‌بار میزبان جام‌ملت‌ها خواهد بود. آخرین‌بار در سال۲۰۱۱ این رقابت‌ها به‌میزبانی قطر برگزار شد که با قهرمانی ژاپن همراه بود. نکته جالب اینکه قطر به‌عنوان نخستین کشور دنیا، شش ماه پس از میزبانی جام‌جهانی، میزبان جام‌ملت‌ها نیز می‌شود و همچنان خود را به‌عنوان پایتخت فوتبال در آسیا مطرح می‌کند.

حذف نام ایران از بین نامزد‌های میزبانی جام‌ملت‌های۲۰۲۷

کنفدراسیون فوتبال آسیا دو کشور هند و عربستان را به‌عنوان گزینه‌های میزبانی جام‌ملت‌های‌۲۰۲۷ آسیا معرفی کرد. پس از اعلام میزبانی قطر در جام‌ملت‌های‌۲۰۲۳ آسیا، شیخ سلمان درباره جام‌ملت‌های۲۰۲۷ نیز اظهارنظر کرد و به‌صورت رسمی، دو گزینه نهایی ای‌اف‌سی برای دوره بعدی را معرفی کرد. بر‌این‌اساس دو فدراسیون فوتبال هند و عربستان به‌عنوان گزینه نهایی معرفی شدند که به‌گفته شیخ سلمان، «نمونه‌های کاملی» از یک کشور میزبان هستند.

این در‌حالی است که پیش‌تر ایران برای میزبانی این رقابت‌ها اعلام‌آمادگی کرده و حتی جزئیات اطلاعات ورزشگاه‌های خود را هم در اختیار ای‌اف‌سی قرار داده بود تا مسئولان این نهاد برای بررسی بیشتر راهی شهر‌های ایران شوند؛ اما در‌نهایت، فدراسیون فوتبال ایران بین گزینه‌های نهایی قرار نگرفت. با‌این‌حال در‌نهایت ایران که در سال‌های گذشته همیشه کاندیدای شکست‌خورده کارزار میزبانی‌های فوتبال در قاره آسیا بوده است، حالا رقابت را به هند و عربستان واگذار کرد.

در‌صورتی‌که هند به‌عنوان میزبان برگزیده شود، این کشور برای نخستین‌بار میزبان جام‌ملت‌ها خواهد بود؛ اما عربستان سابقه طولانی میزبانی‌های مهم فوتبال آسیا را در کارنامه دارد. البته آن‌طور‌که معلوم است، برنامه پیشنهادی عربستان نظر رؤسای کنفدراسیون فوتبال آسیا را به‌شکلی ویژه جلب کرده است و به‌احتمال فراوان، میزبانی مسابقات به این کشور داده می‌شود.

دلایل انصراف ایران از میزبانی مهم‌ترین مسابقات قاره

فدراسیون فوتبال ایران به‌دلایل مختلف از میزبانی مسابقات جام‌ملت‌های آسیا در سال۲۰۲۷ انصراف داد. جلسه روز گذشته هیئت‌رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا که با حضور مهدی تاج برگزار شد، به‌جز انتخاب قطر به‌عنوان میزبان جام‌ملت‌های آسیا در سال۲۰۲۳، خبر مهم دیگری نیز داشت؛ انصراف ایران از میزبانی جام ملت‌های‌۲۰۲۷.

حدود سه سال قبل فدراسیون فوتبال ایران برنامه جامع خود برای کسب میزبانی در سال۲۰۲۷ را به کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاد؛ اما چند روز قبل با ارسال نامه‌ای از این جمع کنار رفت. مشکلات مختلفی باعث انصراف ایران از کاندیدا‌توری برای کسب میزبانی جام‌ملت‌ها شد. تحریم‌ها باعث شده است اسپانسر‌های مختلف کنفدراسیون فوتبال آسیا نتوانند در ایران کار خود را پیش ببرند. همچنین حق پخش تلویزیونی، دیگر‌موضوعی است که تحت‌تأثیر این مسئله قرار دارد.

شرکت‌های طرف قرارداد با AFC امکان حضور در ایران را ندارند و این یکی از سنگ‌های بزرگ پیش پای فدراسیون فوتبال است. دیگر‌موضوع مورد بحث، نقص در امکانات زیر‌ساختی مثل ورزشگاه‌های ایران است. ورزشگاه‌هایی که به استاندارد ای‌اف‌سی نزدیک هستند، شاید به تعداد انگشتان یک دست باشند. کیفیت دور از استاندارد زمین‌های چمن، نبود امکاناتی مثل وی‌ای‌آر، کمبود زمین‌های تمرینی و … باعث شده است که ایران انصرافش را اعلام کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->